CO MUSISZ WIEDZIEĆ PYTANIA I ODPOWIEDZI

Kto powinien wykonać badanie w kierunku COVID-19?

Osoby z objawami takimi jak:

  • wysoka gorączka
  • utrata węchu lub smaku
  • duszności
  • kaszel
  • kłopoty z oddychaniem
  • bóle mięśni
  • bóle głowy

Mam skierowanie – czy mogę po prostu przyjść i wykonać badanie?

Nie. W naszych centrach testowych wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna. Po zarejestrowaniu badania, UCK prześle SMS z datą i godziną badania na numer podany przy rejestracji.

Czy można wykonać test PTR w związku z wyjazdem zagranicznym i otrzymać zaświadczenie?

Nie. Badani są tylko pacjenci spełniający kryteria objawowe lub ze skierowaniem. W takim przypadku należy zwrócić się do punktów komercyjnych.

Czy można zarejestrować się inaczej niż przez rejestrację telefoniczną?

Nie. Nie ma możliwości rejestracji poprzez maila, aplikację on-line czy media społecznościowe. Na badanie można zarejestrować się jedynie poprzez kontakt z rejestracją telefoniczną: (58) 727 05 05 wew. 3 (dotyczy to także osób, które mają skierowanie od lekarza POZ).

W jakich godzinach odbywa się rejestracja telefoniczna?

Covid Call Center działa codziennie, od poniedziałku do niedzieli oraz w święta. Godziny funkcjonowania są czasem zmieniane i dostosowywane do potrzeb. Aktualny harmonogram pracy można znaleźć pod adresem https://www.facebook.com/coviduck.

Ile czeka się na połączenie?

Aktualny czas połączenia można sprawdzić na https://callcenter.uck.pl/wallboard/0361ca01-cef3-4d00-a1a4-1a5efc8c413e. Średni czas oczekiwania jest zależny od pory dnia, aktualnie średnia z całego dnia wynosi 10 minut.

Jaka jest lokalizacja centrów testowych koordynowanych przez UCK?

Adresy wraz z lokalizacjami i dodatkowymi, pomocnymi informacjami dotyczącymi dojazdu znajdują się pod adresem NASZE PUNKTY.

Czy do walk-thru można przyjechać samochodem?

Tak, samochód można zostawić na parkingu obok centrum testowego. Na samo badanie trzeba podejść pieszo. UWAGA – możliwość ta dotyczy jedynie centrum testowego przy Uniwersytecie Gdańskim.

Czy wymaz można pobrać dziecku?

Tak, w centrach testowych UCK wykonujemy wymazy osobom od 6 roku życia. Osoba niepełnoletnia musi przyjść w towarzystwie opiekuna prawnego.

Na kiedy można zarezerwować termin badania?

Termin badania uzależniony jest od liczby wolnych miejsc, którymi dysponuje wybrane centrum testowe. Pobranie wymazu odbywa się tego samego dnia lub następnego.

Czy można zapisać się na przyszły miesiąc?

Nie ma możliwości zapisania badania na więcej niż tydzień do przodu, w przypadku chęci zapisania badania np. za 10 dni należy zadzwonić na rejestrację maksymalnie 7 dni przed badaniem.

Jaki jest koszt pobrania wymazu?

Wymaz pobierany jest bezpłatnie. Z darmowego badania mogą skorzystać także osoby nieubezpieczone przez NFZ. Badanie te finansowane są ze środków publicznych w kontekście Ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych.

Czy mogę skorzystać centrum testowego DRIVE-THRU w Gdańsku, mimo że jestem z innego miasta?

Tak. Badanie na zlecenie lekarza POZ można wykonać w dowolnym centrum testowym w Polsce, niezależnie od miejsca zamieszkania. W naszych centrach wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna w celu umówienia badania na konkretny dzień i godzinę.

Jak przygotować się na badanie?

Pacjent 2 godziny przed przyjazdem na wymaz nie powinien:

  • spożywać posiłków
  • pić
  • palić wyrobów tytoniowych
  • stosować leków donosowych

Co wziąć na badanie?

Niezbędny jest dowód osobisty lub w przypadku osób z zagranicy paszport lub karta pobytu.

Jaki jest czas oczekiwania na wynik?

Czas oczekiwania na wynik testu wynosi od 1 do 4 dni.

Gdzie sprawdzić wynik?

Wyniki są codziennie wpisywane do ogólnopolskiej bazy wyników. Można go sprawdzić wchodząc na stronę www.pacjent.gov.pl i logując się m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego. W przypadku problemu z otrzymaniem wyniku należy kontaktować się z właściwą dla miejsca zamieszkania Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną. Covid Call Center UCK nie ma wglądu do wyników badań.

Gdzie na portalu pacjenta widoczny jest wynik testu?

Każdy pacjent, który posiada Profil Zaufany, może sprawdzić wynik testu na stronie www.pacjent.gov.pl. Wynik wyświetli się w górnej części strony ponad wszelkimi innymi informacjami.

Co jeżeli jestem dodatni?

Należy pilnie skontaktować się ze swoim lekarzem rodzinnym oraz z właściwą dla miejsca zamieszkania Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.

Czy pomimo umówionej godziny na test czeka się w kolejce?

Pacjenci rejestrowani są na konkretne terminy, co 2-3 minuty. Wprowadziliśmy swój autorski program do zarządzania przepływem pacjentów, dzięki któremu minimalizujemy kolejki.

W jaki sposób mogę odwołać badanie?

Informacja na ten temat przesyłana jest do pacjenta w wiadomości SMS, którą otrzymuje w chwili rejestracji do centrum pobrań.

Jeśli zrobię test, to czy mogę nie odbywać kwarantanny po przyjeździe do Polski/wyjeździe z Polski?

Dodatkowe informacje w sprawie kwalifikacji do wykonania testu i potrzeby kwarantanny są na bieżąco publikowane przez Ministerstwo Zdrowia, Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Gdańsku oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych.